6 tips til matpakke i barnehagen!

Nå som jeg har vært barnehagegutt i to uker, er det fint å reflektere rundt et par temaer tilknyttet oppstarten. For det er nemlig mye nytt som følger med barnehagestart! Dessuten synes jeg det er skikkelig stas at det er så mange som kommer til nettopp lille meg med spørsmål og ting man lurer på, og ønsker innspill fra meg til ting i hverdagen!

Noe som virkelig får mammaer og pappaer rundt om i landet til å klø seg i hodet så hårbusten står, er nært beslektet med “hva skal vi ha til middag i dag” – nemlig “hva skal den lille få med i matboksen i dag”. Det særnorske fenomenet med nistepakke setter kreativiteten på prøve. Pappa sier det føles litt som å finne opp kruttet på nytt hver kveld – når han er matpakkesjef så mekker han matpakke på kvelden, nemlig. Men nå som vi alle har kommet igang med matpakker til barnehagen, så har vi fått til noen veldig gode rutiner på det etter hvert.

De vil jo så gjerne at vi skal ha det bra, disse mammaene og pappaene våre. Derfor gjør de nok så godt de kan med å lage gjeve matbokser med “wow-faktor”. Kanskje det egentlig blir litt mye iblant? Det sier mamma, hvert fall. Hennes observasjoner gjennom jobben i barnehagen sier at “for mye mat og valgmuligheter i matboksen, ofte kan ha motsatt effekt”. Spesielt gjelder dette for de minste. Derfor finner du sjeldent flere enn tre ting i matboksen min. 

Husk at det ikke er noe som er direkte forbudt å sende med i matboksen. Samtidig er det en ypperlig anledning til å legge føringer for gode, sunne og næringsrike valg som gir en bra og langvarig metthetsfølelse. Visste du at med tre faste måltider i barnehagen hver dag, og om man beregner en halvtime til hvert måltid, brukes jo faktisk en og en halv time av barnehagedagen til måltider! 

Okei, så la meg vise deg en liten liste jeg har kokt sammen, for at du kan bli tryggere på dine valg til matboksen! 

  1. Middagsrester er gull! For meg er det alltid en sikker vinner med middagsrester. Gjør det til en rutine at du lager litt ekstra middag iblant, så du får en liten boks med til neste dag. 
  2. Farger! Grønnsaker og frukt i alle regnbuens farger er skikkelig kult. En liten overraskelsespakke med for eksempel mango, tomater, agurk eller bær i forskjellige farger kan gjøre at matboksen blir mange hakk mer innbydende. I tillegg til at det smaker godt, er det skikkelig bra for magen med kostfiber.
  3. Glem ikke det gode og trygge! Mange av oss har en favoritt. Jeg for eksempel, digger skinke. Brødskive med skinke er derfor en trygg gjenganger. Matboksen er kanskje ikke den beste arenaen for å teste ut nye og ukjente smaker, men prøv deg frem.
  4. Snakk med barnehagen! Det er personalet i barnehagen som har best innsikt i hva som funker og ikke. Men husk at selv om jeg ikke har lyst på brødskive akkurat i dag, så kan det hende at jeg vil ha det i morgen igjen. For eksempel så sier de i barnehagen min at jeg ikke liker tomat siden jeg ikke rører den i matboksen, men hjemme så sluker jeg de på løpende bånd. 
  5. Husk at det er meg, den lille, som skal spise innholdet i matboksen. Så tilbered i størrelser som jeg kan håndtere på egenhånd, og legg til rette for meg så langt det lar seg gjøre. 
  6. Hos meg hender det at jeg er med å smøre matboksen selv. Det er ordentlig stas! Og når jeg så putter den i sekken før vi drar hjemmefra, har jeg rukket å få et forhold til matboksen og det jeg skal spise. Det hjelper på motivasjonen når måltidet så inntreffer, det tror i hvert fall pappa. 

Noen av tingene jeg har hatt med i matboksen og kommer til å få på sikt: 

  • Middagsrester av forskjellige slag – gryteretter, fiskekaker og andre fiskerester, kylling, pasta med hjemmelaget pesto eller annen saus
  • Kokt egg, eggerøre, omelette
  • Frukt og grønnsaker i biter/staver. Spesielt bær synes jeg er helt topp!
  • Brødskive, med fiskepålegg som makrell eller kaviar, skinke, smøreost, leverpostei. Vi velger brød med 3 av 4 på grovhetsskalaen da mye fullkorn kan bli hardt for en liten mage.
  • Ostebiter
  • Naturell yoghurt med korn
  • Havregrøt (eller kjøleskapsgrøt som du lager kvelden før!)
  • Grove pannekaker eller vafler
  • Bananlapper
  • Matmuffins – perfekt å bake sammen og fryse ned, så kan man ta ut én og én 

Til slutt sier pappa: Vær ikke redd for fett i maten! Umettet fett fra for eksempel planteoljer eller myk plantemargarin inneholder essensielle fettsyrer for barn i vekst. Er du bevisst rundt dette samtidig som du begrenser sukker (syltetøy, sjokoladepålegg, kjeks med mer), så er du på god vei til å lage matpakker i toppklasse!

-Victor, 1 år og pappaEirik

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.