5 tips mot søtsug når du ammer

Du vet den følelsen av at du bare må ha noe søtt, aller helst sjokolade, og det snarest! Det er sjelden jeg har kjent på den følelsen så ofte som nå, etter jeg begynte å amme. I begynnelsen, de aller første ukene, var det helt ekstremt. Nå har det stabilisert seg litt, men fremdeles slår det uimotstålige suget til innimellom. Senest i forrige uke nådde jeg bunnen av en pakke bixitkjeks på rekordtid. Men med disse fem triksene klarer jeg nå, som oftest, å holde søtsuget unna.

1. Hold blodsukkeret i sjakk
Det viktigste først: Husk å spise – jevnlig! Det holder blodsukkeret i sjakk og sjansen for at det akutte søtsuget oppstår synker drastisk. Den første tiden følte jeg meg som en melkemaskin med en baby som hang på puppen døgnet rundt. Det resulterte i at jeg ofte glemte å spise selv. Noe som igjen førte til at jeg ofte endte med enkle, usunne løsninger når blodsukkeret nådde bunnen. Men vet du hva? Det finnes jo så mange gode alternativer, som er mye sunnere og mer næringsrike, samtidig som de demper søtsuget.

2. Ferdig kuttet frukt og grønt i kjøleskapet
Frukt- og grøntfat i kjøleskapet ble redningen min. Det ble kuttet opp og gjort klart når Victor sov, og var dermed lett tilgjengelig når behovet meldte seg. Og SÅ godt, da! De gangene jeg føler for å kose meg litt ekstra lager jeg kesamdipp til.

3. Smoothie
Smoothie står høyt på min liste! De første ukene lagde jeg også den klar på forhånd, så jeg bare kunne hente meg et ferdig glass i kjøleskapet. Nå har jeg innsett at det faktisk ikke krever mye tid å «slenge sammen» en smoothie på farten. Dessuten er Victor superfascinert av blenderen og lyden den lager.

4. Te
En kopp te har hjulpet meg når jeg har lyst på noe godt på kvelden. Ganske rart egentlig, i og med at jeg aldri har vært spesielt glad i det tidligere. Til å begynne med drakk jeg ammete med fennikel, men jeg ble etterhvert oppmerksom på at dette ikke er anbefalt. Da gikk jeg over til andre typer. Men du – vær veldig forsiktig med varm drikke rundt babyen, da! Her i huset blir det kun te når Victor sover, eller når pappaEirik er hjemme og sammen med han.

5. Ikke gå på butikken når du er sulten
Sist, men ikke minst: Unngå å være sulten når du skal ut og handle! Da vet vi vel alle hvor lett det er å falle for fristelsen? En sjokolade der og da, og gjerne noen mindre sunne alternativer man kan fylle skapene med også. Og i en hektisk babyperiode velger man jo gjerne det man har lett tilgjengelig! Fyll derfor kjøleskap og kjøkkenskap med det du vil fylle magen med.

Har du fått større søtsug etter du begynte å amme? Hva er ditt beste tips?

– mammaMaria